AOb leiderschapsprogramma

Professionaliseren, Positioneren en Participeren

VO

Samen sterk in school

Als schoolleiding heb je in het voorgezet onderwijs een belangrijke taak te vervullen binnen de school. Van teamleider tot directeur: welke leidinggevende rol je ook hebt, jij staat centraal tussen het managementteam en de werkvloer, en helpt bij het beschermen en vergroten van de professionele ruimte en autonomie van docenten en andere onderwijsprofessionals.  
 
Door je te blijven professionaliseren, van elkaar te leren en je positie in het onderwijs te versterken, kun je je als schoolleiding maximaal inzetten voor het motiveren, inspireren en ondersteunen van leraren. Zo ervaren zij werkgeluk en bieden ze leerlingen het best mogelijke onderwijs.  
 
Samen met leidinggevenden zoals jij ontwikkelden wij het AOb leiderschapsprogramma om alle schoolleiding in het voortgezet onderwijs hierbij te helpen. Doe je ook mee? Met jouw input en deelname kunnen we het programma testen en verbeteren. Neem deel aan het AObuddy-traject, sluit aan bij intervisiegroepen en volg het uitgebreide scholingsprogramma.  

VO

Ontwikkelen doen we samen

Medio 2023 begonnen we met het opzetten van dit programma. We gingen in gesprek met verschillende teamleiders en schoolleiders en vroegen ze: waar loop je tegen aan, wat wil je graag terugzien en wat kan de AOb voor je betekenen? Het is uniek dat we samen een programma hebben samengesteld. Een team van schoolleiding heeft eraan bijgedragen door mee te denken en het vorm te geven. Door hun input hebben we nu een driedelig programma ontwikkeld dat aansluit bij de wensen en behoeften van jullie als schoolleiding.

AObuddy-traject

In het AObuddy-traject koppelen we ervaren vo-schoolleiding aan beginnende schoolleiding. Er is een maandelijks (online) moment om te sparren, kennis te delen en van elkaar te leren. Zo kunnen ervaren schoolleiding vertellen over hun expertise om de beginnende schoolleiding goed op weg te helpen.  
 
Op 10 oktober ontmoeten de buddies elkaar fysiek en maken zij samenwerkingsafspraken. Vanaf dan wordt het proces gemonitord en geëvalueerd om te kijken hoe het werkt en of er dingen anders moeten om het traject te verbeteren.  

Intervisiegroepen

Sommige thema’s binnen een school zijn lastig om te behandelen. Dan is het fijn als je extra hulp kunt krijgen. Daarom organiseren wij vanaf oktober 2024 in drie regio’s van het land intervisiegroepen, met als thema Werkdruk de Baas. Daarin kun je van alles bespreken: Hoe ga je om met je eigen werkdruk en die van je team? Welke acties kun je ondernemen en hoe praat je daarover met je team? 
 
Er zijn vier sessies. Deze worden afwisselend gehouden op een school van een van de deelnemers uit de intervisiegroep. Deze worden geleid door een vaste gespreksleider. Zo verzekeren we jou van de juiste input; iedereen krijgt de kans om het woord te nemen.  

Scholingprogramma

Drie keer per jaar, een maand lang, duiken we samen in een relevant thema dat we met jullie hulp hebben uitgekozen. De onderwerpen van dit schooljaar zijn als volgt ingedeeld: in november staan ontwikkelingsgesprekken centraal, in maart het schoolplan en mei staat in het teken van de borging en monitoring van schoolresultaten. Wij bieden de thema's op verschillende manieren aan in de vorm van informatie en activiteiten met een duidelijke samenhang en verdieping. Zo bepaal je zelf hoe jij je over het onderwerp informeert.

Je kan bijvoorbeeld zelf een hand-out lezen, luisteren naar een interessante podcast of een inspirerende webinar volgen. Maar je kan ook fysiek meedoen door deel te nemen aan de workshopdag of aan de slag te gaan op de werkconferentie waar je de expert direct kan bevragen. We hopen je zo te prikkelen om je meer en meer te verdiepen in het maandelijkse thema. Zo help je jezelf, je team en je school vooruit. Ben je nieuwsgierig? Deel je interesse met ons.

Onze drie pijlers

Het AOb leiderschapsprogramma is gebaseerd op drie pijlers die essentieel zijn voor schoolleiders:

Veelgestelde vragen

Dit programma is ontwikkeld voor schoolleiding in het voortgezet onderwijs. Het bevat drie onderdelen waarmee leidinggevenden zich kunnen versterken en verbeteren.

Als schoolleiding zich blijft professionaliseren, van elkaar leert en hun positie binnen de school versterkt, kunnen zij zich maximaal inzetten om leraren te motiveren, inspireren en ondersteunen. Zo wordt het werkgeluk van de leraar en de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd.

Het programma bestaat uit de volgende onderdelen: 

  1. AObuddy-traject 
  2. Intervisiegroepen 
  3. Scholingsprogramma 

Alle schoolleiding in het voortgezet onderwijs kan deelnemen aan het programma: teamleiders, afdelingsleiders, conrectoren en directeuren. Leraren met een leidinggevende ambitie kunnen ook deelnemen aan het scholingsprogramma. We sporen ook graag niet-eindverantwoordelijken aan om mee te doen. Ook niet-AOb-leden zijn van harte welkom.