“In die eerste periode was ik 19. Als leerlingen naar m’n leeftijd vroegen, draaide ik er een beetje omheen. Dat ik het zelf best gek vond, om al die docentrol te hebben, wisten zij niet.”
Docent omdat: “Ik heb het altijd wel in mijn hoofd gehad. M’n vader is docent, m’n zus juf, in de familie zijn er nog meer. Bij de keuze voor m’n bachelorstudie Global sustainable science heb ik gecheckt: kan ik daarmee ook de docentenopleiding doen?
Al in m’n tweede jaar kreeg ik bericht van m’n oude aardrijkskundedocent. Dat er een vacature was en of ik interesse had. Heel leuk en eervol, maar ook spannend en gek. Dit is de grote mensenwereld die me mailt, wist ik. Maar ik wilde het wel. En ik vind ‘nee’ zeggen best moeilijk, haha.”
Mooi moment: “Vanuit een hoofdstuk over wateroverlast had ik de leerlingen uitgelegd wat een wadi is. Tijdens een uitje fietsten we er langs eentje en riep een leerling: kijk mevrouw, een wadi! Het is zo gaaf dat je met kennis kunt bijdragen aan hun wereld.
Dat ik een stabiele factor voor leerlingen mag zijn, vind ik heel mooi.”
Veel leerlingen zijn zoekende, al geven ze dat niet altijd toe. Al die verschillende geluiden, zoveel nepnieuws ook. Dat ik een stabiele factor voor hen mag zijn en een bepaalde waarheid representeer, vind ik heel mooi.”
Lastig: “De combi zelf student zijn en ook al lesgeven is pittig. Er moet wel wat van m’n bordje af. Maar de tropenjaren zijn bijna voorbij, denk ik dan maar. Als leerling voelde ik altijd goed aan wat de docent eigenlijk moest doen. Maar sta je daar zelf, dan blijkt zo’n klas nog best lastig te doorgronden. Vaak moet je in een split-second de juiste keuze maken.”
Werk je in het onderwijs over 10 jaar? “Dat zit er dik in: 80 procent. Er zijn nog zoveel taken die je kunt vervullen.”